top of page
Kivet myrskyssä -peruskuva.jpg

Ketterällä liiketoiminnan strategisella suunnittelulla

et ole toimintaympäristön armoilla, vaan sen harjalla
 

Strateskooppi™

auttaa sinua navigoimaan ketterästi tavoitettasi kohti

jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä

Mietitkö kenties, että strategia ja strateginen liiketoiminnan suunnittelu on
• jotenkin liian suurta, epämääräistä, vaikeaa, hidasta, työlästä sekä turhaa ja tarpeetonta?
• pelkkää tekstiä paperilla, jolla ei ole mitään virkaa?
• hienoja sanakäänteitä, joita kukaan yrityksessäsi ei ymmärrä?
• korkealentoista ja ympäripyöreätä sanahelinää, jota ei millään saa osaksi arjen aherrusta ja päivittäistä työskentelyä?

Vai mietitkö kenties,

  • miten suunnitella tulevaisuutta, kun maailma ympärillä muuttuu koko ajan?

  • miten yleensä voi osua mihinkään, kun maali koko ajan liikkuu?

  • mistä edes tietää, minne mennä?

  • mistä ihmeestä ottaa aikaa, kun kädet ovat muutenkin täynnä töitä? 


Ei ihme, jos turhauttaa ja jopa hirvittää! Totuus on kuitenkin se, että juuri silloin, kun ympärillä myrskyää eniten, on tärkeää, että yritykselläsi on selkeä, oma suunta, jonka mukaan osaat navigoida myrskyssä. Näin laivasi ei ajelehdi hallitsemattomasti, vaan valittu suunta ohjaa yrityksesi myrskyn keskeltä oikeaan satamaan.

Niin kauan kuin toimintasi ”punainen lanka” näkyy horisontissa, olet oikeassa suunnassa. Ilman sitä eksyt nopeasti ja vain ajelehdit säiden ja tilanteiden mukaan.

Monesti liiketoiminnan suunnittelu jää mekanistiseksi ja numeroiden tasolle esimerkiksi edellisvuoden pohjalta laaditun budjetin muotoon, jotka jaetaan kaikille tiedoksi. Numeraaliset ja muutenkin taloudelliset tavoitteet ovat aina tärkeä osa liiketoimintaa. Ne eivät kuitenkaan sellaisenaan riitä tai lähde elämään päivittäisessä tekemisessä ja toiminnassa, ellei niihin yhdistetä selkeästi kysymystä: Miten pääsemme näihin tavoitteisiimme?


Ilman selkeää suuntaa on myös vaikeaa määritellä ja mitata, missä ollaan ja mitä käytännössä pitäisi tehdä. Se ohjaa helposti tekemään vähän sitä sun tätä. Tällainen toiminta johtaa usein taas siihen, että yrityksesi haaskaa turhaan aikaa, rahaa ja resursseja, jolloin myös tavoitteiden saavuttaminen on vaikeampaa.

Hyvä ja ketterä liiketoiminnan suunnittelu ei ole rakettitiedettä. Sen perimmäinen tarkoitus on
• kirkastaa yritystoimintasi suuntaa,
• auttaa yritystäsi keskittymään siihen, mikä yritystoiminnassa kulloinkin on oleellista ja tärkeää,
• viemään asioita yrityksessäsi eteenpäin
• parantamaan työn tekemisen tuottavuutta ja
• tekemään toivottua tulosta.

Siksi on myös hyvä muistaa, että liiketoiminnan suunnittelu ei koskaan saa olla
• itseisarvo tai vain ns. tekninen suoritus tyyliin ”laitetaanpa tässä syksyn numerot järjestykseen”
• tekemistä vain siksi, ”kun yritystoiminnassa pitää tehdä strategista suunnittelua”
• tekemättä jättämistä siksi, kun ”ei tässä nyt ole aikaa mitään strategioita miettiä”
• muusta yritystoiminnasta irrallista toimintaa, joka jää leijumaan ilman kosketuspintaa yrityksen arkeen ja päivittäiseen työskentelyyn.

Jos tuntuu siltä, että yrityksesi kamppailee em. asioiden äärellä, ei hätää!

Meillä on sinulle ratkaisu – lue siis eteenpäin!

Mitä sitten on hyvä ja ketterä liiketoiminnan strateginen suunnittelu?

Liiketoiminnan hyvä ja ketterä suunnittelu on yksinkertaisesti selkeitä valintoja usean vaihtoehdon ja mahdollisuuden välillä. Se vastaa mm. kysymyksiin:
• miten toimimalla me pärjäämme parhaiten tulevaisuudessa?
• mihin panostamme ja mihin emme?
• mille sanomme kyllä ja mille ei?
• mitä meidän pitää käytännössä tehdä, että pääsemme tavoitteeseemme?

Parhaimmillaan liiketoiminnan suunnittelu mm.
• on yksinkertainen toteuttaa,
• kirkastaa ajatuksesi,
• luo yrityksellesi selkeän suunnan,
• ohjaa päivittäistä yritystoimintaasi,
• auttaa sinua ja joukkuettasi pysymään oikealla polulla,
• on helppoa avata ja purkaa käytäntöön sekä kaikkien ymmärtää ja
• on osa yrityksesi toimintaa ja helpottaa päivittäistä työskentelyä, päätöksentekoa ja päivittäisjohtamista.

Toisin kuin aiemmin on kenties opittu ajattelemaan, hyvä ja ketterä liiketoiminnan suunnittelu ei myöskään ole vain kertaluontoinen toimenpide, vaan jatkuva ja keskeinen osa yrityksesi jokapäiväistä toimintaa: se auttaa reagoimaan nopeasti muutoksiin, yllätyksiin ja myös mahdollisuuksiin sekä muokkaamaan toimintaa tarpeen mukaan. Se auttaa tartuttumaan ripeästi asioihin myös käytännön tasolla.

 

Kun asioihin, pulmiin, ja kysymyksiin tartutaan heti, ne on helpompi hallita ja hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Siksi tähän eivät riitä esimerkiksi strategiapäivät kerran tai kaksi vuodessa, elleivät siellä tehdyt valinnat ja päätökset löydä tietään päivittäisjohtamiseen ja osaksi arjen työskentelyä. Strategian pitää elää yrityksessä, jotta se auttaa yritystä navigoimaan oikeaan satamaan.


Lisäksi hyvä strateginen suunnittelu vaatii yritykseltäsi myös uudenlaista ketteryyttä:

Yksi ketteryyden haasteista onkin olla hereillä ja ajan tasalla koko ajan siitä, mitä muutoksia toimintaympäristössä tapahtuu, miten ne vaikuttavat käytännössä yritykseesi ja mitä mahdollisuuksia muutokset tarjoavat yrityksellesi. Toinen tärkeä haaste on varmistaa, että yrityksessäsi on myös valmius tarttua asioihin ja tarvittaessa nopeastikin korjata suuntaa ja valittua polkua. Se vaatii usein myös rohkeutta ja riskinottokykyä uuden edessä.

 

Monta hyvää syytä siirtyä sinne-tänne ja sitä-sun-tätä - räiskimisestä yksinkertaiseen, selkeään ja määrätietoiseen toimintaan, eikö vain? Puhumattakaan niistä tuloksista, mitä saat selkeällä ja suunnitelmallisella toiminnalla!
 

Hyvän ja ketterän liiketoiminnan suunnittelun hyödyt yrityksellesi ovat nimittäin merkittäviä:

 

Lliiketoiminnan ketterä strateginen suunnittelu
• luo toiminnallesi selkeän suunnan
• ohjaa toimintaasi päivittäisessä arjen aherruksessa
• auttaa kaikkia pysymään oikeassa suunnassa - joka säässä ja tilanteessa

Selkeät strategiset tavoitteet ja linjanvedot
• ovat ”oman näköiset ja kokoiset”, ja niitä kohti on helppo kulkea käytännössä
• ohjaavat yrityksesi päivittäistä käytännön tekemistä
• toimivat koko ajan päätöstesi pohjana

Henkilöstö
• tuntee liiketoiminnan tavoitteet
• ymmärtää tavoitteiden vaikutukset omassa työssään
• toimii suunnitelmallisesti tavoitteita kohti

Toimintasi on
• nopeaa, ketterää ja joustavaa
• määrätietoista ja tuottaa toivottua tulosta
• selkeää ja tekemisen ”punainen lanka” näkyy koko ajan
 

SelinSelin® -yritys- ja muutosvalmentajina olemme auttaneet lukuisia yrityksiä kirkastamaan tavoitteensa ja selkiyttämään suuntansa, jotta yrityksen johto avainhenkilöineen voivat varmistaa toiminta- ja tuloksentekokykynsä jatkuvasti muuttuvassa maailmassa.

Meille on tärkeää, että asiakkaanamme saat käyttöösi selkeät ja yksinkertaiset, sekä ennen kaikkea oman yrityksesi näköiset ja kokoiset ratkaisut, jotka myös toimivat käytännössä.

Siksi keskityt kanssamme
• käytännön tekemiseen
• selkeisiin ja konkreettisiin tulevaisuudenkuviin
• yrityksesi oman näköiseen kuvaukseen siitä, mihin haluat joukkueesi kanssa pyrkiä jatkossa
• konkreettisiin toimenpidesuunnitelmiin päivittäisjohtamisesi ja päätöksentekosi tueksi

Olemme vuosien varrella nähneet paljon käytännön esimerkkejä liian runsaista, laajoista, korkealentoisista ja ympäripyöreistä, kankeista sekä liian mekanistisesti toteutetuista liiketoiminnan suunnitelmista, joita on vaikeaa ymmärtää sekä viedä käytäntöön. Silloin ne eivät ohjaa yrityksesi päivittäistä toimintaa, vaan enemmän turhauttavat kuin auttavat yritystäsi eteenpäin. Puhumattakaan niiden turhista kustannuksista sekä ajankäytöstä.

Siksi on hyvä muistaa, että ellei strateginen suunnittelu luo käyttökelpoista ja konkreettista pohjaa tavoitteille, käytännön tekemiselle tai tuloksille, se ei toimi. Silloin strategiaa ei ole, on vain toimintaa ilman näköalaa ja selkeää suuntaa. Tällöin liiketoiminnan suunnitteluun panostettu aika, raha ja henkilöresurssit ovat hukkaan heitettyä!

Onneksi olemme vastavuoroisesti myös nähneet paljon erinomaisia esimerkkejä siitä, miten hyvä ja ketterä liiketoiminnan suunnittelu parhaimmillaan toimii ja tuottaa tulosta. Toiminta on selkeää ja helposti ymmärrettävissä ja kaikki tekeminen tähtää yhteisen tavoitteen saavuttamiseen. Monet yritykset ovatkin näin päässeet tavoitteisiinsa suunniteltua nopeammin!

”Yksinkertaisuus on siksi valttia – myös liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa!”

Asiakkaamme ovat kiittäneet käytännönläheistä otettamme sekä ennen kaikkea kykyämme yksinkertaistaa ja konkretisoida asioita. Miksi siis tehdä asiat monimutkaisesti, kun ne voi tehdä myös yksinkertaisesti? Yksinkertaisuus helpottaa niin strategian maastouttamista koko yritykseen kuin asioiden, tilanteiden ja muutosten hallintaa. Se auttaa yritystäsi myös parantamaan omaa muutosketteryyttään.

Kun haluat uutta potkua ja ketteryyttä toimintaan sekä liiketoiminnan suunnitteluun, ovat SelinSelin® Strateskooppi™ -työpajat sinua varten!

Strateskooppi™ on joustava työpajakokonaisuus, joka muokkautuu yrityksesi lähtötilanteen sekä toiveiden ja tarpeiden mukaan. Siksi sen sisältö täsmentyy aina sen mukaan, mikä juuri nyt palvelee yritystäsi parhaiten. Voit sen avulla ottaa uuden otteen strategiseen suunnitteluun tai hioa, muokata tai täydentää olemassa olevaa strategiaa.


Strateskooppi™ voi siten olla strategisen suunnittelun
• ketterä startti,
• luonteva jatko tai täydennys olemassa olevaan strategiaan
• inspiroiva välietappi ja tsekkauspiste omalla matkallasi tavoitteisiini tai
• erityis- ja muutostilanteen selkiyttäjä.

Juuri sellainen, kuin yrityksesi nyt tarvitsee ja palvelee yritystäsi parhaiten.

Strateskooppi™ -työpajoissa

1. Tarkastelet toimintaympäristöäsi megatrendien, eli muutosvoimien kautta
Megatrendit, eli muutosvoimat, ovat kehityksen suuria aaltoja, linjoja tai ilmiöitä, joiden kautta voit ymmärtää paremmin tässä hetkessä ja mahdollisesti tulevaisuudessa tapahtuvia muutoksia yrityksesi toimintaympäristössä. Näiden pohjalta voit pohtia, millaista tulevaisuutta haluatte itse olla rakentamassa.

2. Luot yritykselle selkeän visioaihion
Visioaihion avulla luot selkeän, joustavan ja ketterän sekä yrityksesi ”omannäköisen” tahtotilan tulevaisuuteen. Se toimii kompassina ja majakkana yrityksesi päivittäisessä työskentelyssä. Tiedät koko ajan, missä menette ja mitä tehdä.

3. Määrittelet tärkeimmät painopistealueet ja reitin tahtotilaasi (Road Map)
Kun suuntasi on selkeä, on sinun tärkeää miettiä, miten aiot pyrkiä ja päästä tahtotilaan. Määrittelemäsi toiminnan painopistealueet ohjaavat käytännön tekemistä sekä auttavat sinua pysymään valitsemallasi polulla.

4. Laadit selkeän toimenpidesuunnitelman päivittäisen työskentelyyn (Action Plan)
Päästäksesi kätevästi kiinni päivittäiseen käytännön tekemiseen, on toimenpidesuunnitelma hyvä työkalu. Myös joukkueesi on helppoa ymmärtää, mihin yrityksesi tähtää tekemisellään, sitoutua yrityksesi tavoitteisiin käytännössä ja toimia niiden mukaisesti.

Työpajatyöskentelystä:
Työpajassa käärimme hihat ja ryhdymme töihin. Yhdessä ideoiden, etsien, tutkien, tuumien ja valiten yrityksellesi sopivimmat linjaukset tulevaisuuteen. Juuri niin ja siinä muodossa, kuin yrityksesi tuntee ja kokee asiat omakseen.

Työpajatyöskentely on kaikkia osallistavaa ja vuorovaikutteista yhdessä tekemistä, jonka tuloksena saadaan yhdessä luotu kuva yrityksesi tulevaisuudesta painopistealueineen ja käytännön toimintasuunnitelmineen.

Työpajojen kesto on 2-5 päivää, jonka jälkeen sinulla on selkeä
• kuva yrityksesi tahtotilasta tulevaisuudessa
• tavoite, mihin käytännössä pyrkiä
• toimintasuunnitelma tavoitteiden saavuttamiseen sekä
• käytännön eväitä tekemisen seurantaan, kehittämiseen ja tarvittaviin muutoksiin.

Työskentelytahti voi olla 0,5-1 päivän jaksoissa 1-4 viikon välein aina sen mukaan, mikä parhaiten palvelee yrityksesi tarpeita ja tilannetta.

Strateskooppi™ -työskentelyn tulokset on myös helppoa maastouttaa koko joukkueellesi päivittäiseen työskentelyyn. Kaikki ymmärtävät, mihin yrityksesi on menossa, miten asetetut tavoitteet vaikuttavat käytännössä yrityksesi toimintaan ja miten jokainen voi oman työnsä kautta vaikuttaa toivottuun lopputulokseen.

Miksi siis enää tuskailisit ja pähkäilisit, mihin mennä ja mitä tehdä, kun voit hypätä suoraan toimivaan, omannäköiseen ja -kokoiseen ratkaisuun?

Säästät aikaa ja rahaa sekä turhaa työtä, kun luot strategisen kuvan yrityksesi tulevaisuudesta heti oman yrityksesi näköiseksi ja omien mittojesi mukaan – ja ennen kaikkea myös asiakaskuntaasi kiinnostavaksi ja puhuttelevaksi!

Kun kiinnostuit, ota yhteyttä!  Jutellaan lisää siitä, minkälaisen tulevaisuuden sinä haluat rakentaa yrityksellesi!

Ketteryyttä ja selkeää suuntaa yrityksesi tulevaisuuteen toivottaen,

SelinSelin®
Erica ja Jarmo

etunimi.sukunimi@selinselin.fi

Erica Selin 040 0592 918
Jarmo Selin 050 0710 376

bottom of page