Kun haluat hallita paremmin asiakastyöskentelyäsi ja parantaa toiminnan tuottavuutta vähällä vaivalla ja rahalla, on SelinSelin® palveluksessasi! 4%:n taktiikalla.
Kehittäjä. Valmentaja. Sparraaja. Muutoksen toteuttaja.
SelinSelin® Kehittäjä. Valmentaja. Sparraaja. Muutoksen toteuttaja. 4% Taktiikalla. Hyppää siis kyytiin - pysäkki on juuri kohdallasi!
Yritystoiminnassa on avainasemassa tuloksellinen myynti. Se muodostuu kahdesta toiminnosta eli markkinoinnista ja myynnistä. Karkeasti ajatellen markkinoinnin tehtävä on hankkia asiakkaita (liidejä) ja myynnin tehdä kauppaa näiden kanssa. Tuloksellinen myynti on todellisuudessa dualistinen eli kaksijakoinen, jolloin se asettaa runsaasti haasteita erityisesti johtamiseen, Dualistisessa ympäristössä kumpikaan toiminto ei ole toistaan tärkeämpi vaan molemmat tarvitaan. Myynti ja markkinointi on kuin parisuhde. Ne kuuluvat kiinteästi yhteen riippumatta yrityksen toimialasta tai koosta. Ilman saumatonta yhteistyötä tavoitteet eivät toteudu ja yritys alkaa oireilla. Jos yritys ei ole sisäistänyt eikä hallitse tätä kaksijakoisuutta, alkaa helposti myynnin ja markkinoinnin ”siiloutuminen”. Silloin molemmat toimivat itsekseen huomioimatta toisiaan.

Tuloksellinen myynti
Haastaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen
Pienissä yrityksissä yksi henkilö hoitaa sekä myynnin että markkinoinnin. Yrityksen kasvaessa ja toimintojen laajentuessa yritys tarvitsee lisää resursseja sekä myyntiin että markkinointiin, koska yksi henkilö ei enää pysty hoitamaan kaikkea yksin.
Myynnissä ja markkinoinnissa on toiminnallisia eroja, joten niiden hallinta tarvitsee myös erilaista osaamista. Näiden toimintojen saumaton yhteistyö on kuitenkin avainasemassa. Käytännössä kuitenkin saattaa käydä niin, että markkinointi ja myynti alkaa irtautua pikkuhiljaa toisistaan ja ”siiloutua”.
Tästä ”siiloutumisesta” voi muodostua myös yrityksen sisäiset identiteetit jarruttamaan yhteistyötä.
Onko tämä ehkä tuttua?
”Minä olen myyjä ja meillä markkinointi hoitaa nämä asiat.”
”Markkinointi ihmisenä en voi ottaa kantaa myyntiin.”
”Myyntijohtajana vastaan meidän myynnistämme.”
”Markkinointijohtajana huolehdin, että meidän tiimimme hoitaa markkinoinnin ja muut saa hoitaa myynnin!”
Identiteetti vastaa kysymykseen: ”Kuka minä olen?” Kun se jumittuu paikalleen, se voi estää yhteistoimintaa. Silloin identiteetti voi muuttua ”ansaksi”. Tässä tilanteessa muiden toimintaa ja mielipiteitä ei hyväksytä, koska joku tietää asiat paremmin kuin muut. Tästä ”ansasta” ulospääseminen voi olla työlästä ja muiden syyttely vain pahentaa tilannetta.
Kaikissa dualistisissa ympäristöissä pelkästään toisen osa-alueen johtamisesta seuraa osaoptimointi ja yleensä yhteistyöhön ongelmia, jotka eivät ratkea itsestään. Tämä näkyy myös sisäisen tiedonkulun ongelmina.
Mittaaminen
Tiedetään, että "Energia virtaa huomion suuntaan!" Se, mihin fokusoit, kasvaa. Se, mihin et kiinnitä huomiota riittävästi, heikkenee. Tämä koskee myös mittaamista, sillä se fokusoi toimintaa. Mittaamalla saat sen mitä haluat. Oletko varma, että todella haluat sitä, mitä mittaat?
Filosofin ajatuksia mittaamisesta: ”Kun tarkastelet nykyisyyttä, näet menneisyyden!” Miten siis mittaamalla ohjaat tulevaisuuttaa menneisyydellä?
Markkinointi- ja myyntitoimintaa voidaan kyllä mitata erikseen. Ongelmaksi muodostuu se, miten mitataan näiden yhteistyön tuloksellisuutta. Tuloshan tarkoittaa sitä, että myös yhteiset tavoitteet toteutuvat.
Yhteistyön johtaminen
Johtamisen haasteet syntyvät siitä, että johtajan on johdettava myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä, ei pelkästään jompaa kumpaa. Hänen on tiedettävä ja osattava käytännön tasolla myynnin ja markkinoinnin lainalaisuuksia ja niiden yhteisvaikutus toisiinsa.
Jotkut haluavat tietää, millainen on hyvä myynti- ja markkinointijohtaja. Kysymys on identiteettitason kysymys, jolle ei ole vastausta. Oikeampaa olisi kysyä, mitä käytännön taitoja johtaja tarvitsee voidakseen johtaa sekä myynnin että markkinoinnin yhteistyötä?
Kun kiinnostuit ja haluat keskustella asiasta lisää, ota yhteyttä!

Jarmo Selin
0500 710 376
-
Liikkeenjohdon konsultti
-
Yritys- ja muutosvalmentaja
-
Liiketoimintaprosessien kehittäjä


