Kun haluat hallita paremmin asiakastyöskentelyäsi ja parantaa toiminnan tuottavuutta vähällä vaivalla ja rahalla, on SelinSelin® palveluksessasi! 4%:n taktiikalla.
Kehittäjä. Valmentaja. Sparraaja. Muutoksen toteuttaja.
SelinSelin® Kehittäjä. Valmentaja. Sparraaja. Muutoksen toteuttaja. 4% Taktiikalla. Hyppää siis kyytiin - pysäkki on juuri kohdallasi!
Olen konsultoinut yli 100 yritystä toimintajärjestelmien rakentamisessa ja toiminut parikymmentä vuotta myös pätevöitettynä sertifiointien pääauditoijana. Näiden vuosien varrella olen huomannut asioita, jotka tuntuvat toistuvan eri yrityksissä ja edelleen aiheuttavan päänvaivaa sekä ylimääräisiä kustannuksia. Tässä siis omia kokemuksiani ja näkemyksiäni.
Osa 1
Standardien maailmasta arkipäivän todellisuuteen vaatimusten avaaminen ja tulkinta on taitolaji
Erilaiset vaatimukset ja standardit haastavat yrityksiä
Yrityksiä velvoittavat erilaiset standardit ja vaatimukset, joilla pyritään
varmistamaan yrityksen toiminnan ja toimitusten luotettavuus.
Näitä ovat mm.
-
laatujärjestelmä
-
ympäristöjärjestelmä,
-
kestävä kehitys (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen)
-
työturvallisuus
-
elintarviketurvallisuus
-
tietoturva, kyberturvallisuus
-
tuotehyväksynnät
-
riskien ja mahdollisuuksien käsittely jne.
Nämä ovat kansainvälisiä standardeja ja vaatimuksia, joiden
vaatimusten mukaisesti yrityksen tulisi toimia päivittäisessä
toiminnassaan. Kun yritys toimii standardin vaatimusten mukaisesti,
voi se halutessaan hakea toiminnalleen myös ulkopuolisen
riippumattoman laitoksen hyväksyntää, eli sertifiointia.
Vaatimusten oikeat tulkinnat aiheuttavat päänvaivaa
Monen yrityksen sudenkuoppa vaatimusten tulkinnassa muodostuu siitä, että yrityksessä on vaikeaa ymmärtää, mitä ne käytännössä tarkoittavat ja miten soveltaa niitä omaan toimintaan.
Haaste syntyy siitä, että standardit ja vaatimukset on kirjoitettu yleiskielellä, jotta niitä voidaan soveltaa eri kokoisille yrityksille ja eri toimialoille. Standardin tulkinta voi siksi aiheuttaa runsaasti
päänvaivaa ymmärtää, mitä standardin laatija on todellisuudessa tarkoittanut.
Alkuperäiset standardit ja vaatimukset ovat myös englanninkielisiä ja näin suomenkieliset käännöksetkin sisältävät englanninkielisiä lainasanoja. Näiden merkitys ja sisältö on suomen kielessä siksi usein epämääräinen. Siksi yrityksen kannattaa tehdä kustakin käytössä olevasta standardista ja vaatimuskokonaisuudesta oma tulkinta-avain, josta selviää, kuinka juuri meidän yrityksemme soveltaa ja tulkitsee em. vaatimuksia.
Monessa yrityksessä uskotaan, että oman toiminnan kuvauksessa
on käytettävä standardin kapulakieltä.
Tämä on väärä myytti. Selkeä suomen kieli on käypää tavaraa.
Jos standardeja tulkitaan väärin, saattaa se johtaa epämääräisiin ja raskaisiin byrokraattisiin toimintamalleihin, jotka ovat irrallaan yrityksen luontevasta toiminnasta. Oikean tulkinnan ansiosta vaatimukset muuttuvat luontevaksi ja hallittavaksi osaksi päivittäistä toimintaa.
Viralliset standardit ovat perusteellisesti pureskeltuja ja mietittyjä
Tiesitkö, että yleensä ISO - standardit käyvät läpi useita kansainvälisiä käsittely- ja hyväksymiskierroksia, ennen kuin ne hyväksytään kansainväliseksi ISO - standardiksi? Tällöin lukuisat asiaa tuntevat asiantuntijat käyvät läpi vaatimuksia ja hiovat niitä sopimaan kansainväliseksi standardiksi. Sisältö on toisin sanoen tarkkaan mietitty. Niissä on viisautta ja kokemusta, joka kannattaa hyödyntää - tulkitsemalla standardia oikein.
Entä sitten se Laatupolitiikka – peliä vai hyviä käytäntöjä?
Standardeissa on yleisesti vaatimus tehdä ns. Quality-, Environment- tai Safety-yms. ”Policy”. Englannin kielessä ”Policy” tarkoittaa toiminnan perusperiaatteita ja liittyy yritykselle tärkeisiin asioihin, eli arvoihin. Suomen kielessä standardeissa maininta ”Policy” on käännetty ”Politiikaksi”. Toiminnan politiikka voidaan siksi helposti tulkita yritystoiminnassa jonkinlaiseksi ”poliittiseksi peliksi” ja se etäännyttää henkilöstön standardin perusperiaatteista.
Tässäpä vinkki: Monessa yrityksessä väärän tulkinnan ja mielikuvan välttämiseksi olemmekin käyttäneet laatupolitiikan sijaan nimitystä ”Asiakaspalvelumme perusperiaatteet” tai ”Toimintamme peruspilarit” jne. Kaikki hyvin perustellut tulkinnat menevät muuten myös kevyesti läpi sertifioinnista.
Sitä saat, mitä mittaat
Vaatimusten mukaan tätä ”politiikkaa” on myös mitattava, jotta sen toteutuminen voidaan todentaa (erityisesti yritys itse itselleen). ”Laatupolitiikasta” on helppoa keksiä mittareiksi esimerkiksi asiakasreklamaatioiden määrä tai asiakastyytyväisyyskyselyjen tulokset. Menneisyyttä on hyvä mitata, vaan voiko peruutuspeilistä ohjata päivittäistä toimintaa?
Mitä muuten sinä mittaisit, jos haluaisit mitata
-
Asiakaskokemusta – huonoa tai hyvää?
-
Jatkuvaa toiminnan kehittämistä ja parantamista?
-
Toimintojen sujuvuutta tai työn tekemisen tuottavuutta kaikissa
-
avaintoiminnoissa (ei vain tuotannossa)?
-
Sovittujen asioiden pitämistä niin asiakkaille kuin yrityksen sisällä? jne.
Kun päätät mitata jotakin, päätät samalla jättää jotakin pois. Muista, että energia virtaa aina huomion suuntaan ja saat sen, mitä mittaat. Oletko muuten varma, että haluat juuri sitä, mitä mittaat?
VaatimusAvain™ auttaa standardien ja vaatimusten tulkinnassa
Tärkeää on tulkita vaatimuksia oikein ja sovittaa niitä yrityksen omaan
toimintaan. Kokeneen asiantuntijan avulla tulkinnat avautuvat helposti ja
esimerkiksi SelinSelin® VaatimusAvain™ on oiva työkalu avaamaan stan-
dardien ja vaatimusten maailmaa sekä sovittamaan niitä jokaisen yrityksen
toimintaan käytännön tasolla.
Tässäpä vinkki. Voit tulkita vaatimuksia seuraavasti
-
Valitse ulkoisen vaatimuksen jokin kohta
-
Tulkitse, mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja koskeeko se meitä
-
Päätä, miten toteutat ja sovellat tätä kohtaa omassa toiminnassasi.
Mietipä seuraavaa. Jos ulkopuolinen esittää vaatimuksia,
voiko hän esittää vaatimuksia myös yrityksen tulkinnalle ja toteutustavalle?
Kun avaat ja tulkitset vaatimuksia, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
Voit tehdä kaiken tämän itse ja
-
käyttää omaa arvokasta aikaasi vaatimusten ihmettelyyn, pähkäilyyn ja selvittelyyn
-
kompuroida läpi kaikki ”sudenkuopat” vaatimusten tulkinnassa ja toiminnan kuvaamisessa
-
tuskailla, kun asiat eivät etene eikä toimintajärjestelmä valmistu
-
venyttää aikataulua johonkin hämärään ”sitku” tulevaisuuteen, tärkeitä asioita on aina jonossa
Voit käyttää myös ulkopuolista apuna. jolloin saat
-
selkeän käsityksen vaatimuksista suomen kielellä
-
yrityksellesi sovitetut selkeät tulkinnat vaatimuksista
-
selkeän toimintasuunnitelman välietappeineen asian toteuttamiseen ja loppuun saattamiseen
-
ulkopuolisen ”Positiivisen Piiskurin” vauhdittamaan käytännön etenemistä
-
asiantuntijan osaamisen ja kokemuksen käyttöösi
-
hyödynnettyä muun joukkueesi osaamista ja kokemusta
-
lisättyä henkilöstösi osaamista käytännön tasolla
Näin säästät selvää aikaa, rahaa ja resursseja.
SelinSelin® VaatimusAvain™ on oiva avain standardien vaatimusten maailmaan. Yhdessä tekemisessä on voimaa!
Tietoturvallisuus ymmärrettäväksi, SelinSelin® VaatimusAvain™ - ISO 27001 vaatimusten tulkinnat, työpaja. Tutustu tästä!
Kun kiinnostuit, ota yhteyttä!
Jarmo Selin
0500 710 376
-
Yrittäjä ja toimitusjohtaja
-
Liikkeenjohdon konsultti
-
Yritys- ja muutosvalmentaja
-
Sertifioitu Eurobunt- ja Guideline –strategiakonsultti
-
Sertifioitu TMC –konsultti (yritystoiminnan tervehdyttäminen)
-
Liiketoimintaprosessien kehittäjä
-
Toimintajärjestelmien rakentaja ja kehittäjä (laatu, ympäristö- jne.)
-
Sertifioinnin pääarvioija (pääauditoija)