Kun haluat hallita paremmin asiakastyöskentelyäsi ja parantaa toiminnan tuottavuutta vähällä vaivalla ja rahalla, on SelinSelin® palveluksessasi! 4%:n taktiikalla.
Kehittäjä. Valmentaja. Sparraaja. Muutoksen toteuttaja.
SelinSelin® Kehittäjä. Valmentaja. Sparraaja. Muutoksen toteuttaja. 4% Taktiikalla. Hyppää siis kyytiin - pysäkki on juuri kohdallasi!

Ihmisten erilaisuus
avaimia toimiviin ihmissuhteisiin ja luottamuksen rakentamiseen
On tunnettu tosiasia, että ihmiset ovat erilaisia. Tapoja, joilla eroamme toisistamme, on tunnistettu toistaiseksi yli 60 ja lisää löytyy varmasti.
Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää, ettei mikään erilaisuus ole toista parempi. Ne ovat vain erilaisia ja tietyissä tilanteissa jotkin tavat toimia yksinkertaisesti sopivat paremmin kuin toiset.
Erilaisuus viestinässä
Koska erilaisuuksia on varsin paljon, on helpointa aluksi tarkastella ihmisten erilaisuutta rajaamalla se esimerkiksi viestintään. Tällöin puhumme viestintäkanavista, viestintätyyleistä tai miellejärjestelmistä (representational systems).
Tällä tarkoitetaan ihmisten aistikanavia kokea ja käsitellä ympäristöä sekä ottaa vastaan informaatiota. Mikään viestintäkanava ei ole parempi toistaan, ne ovat vain erilaisia ja meillä kaikilla on nämä viestintäkanavat. Jokin kanava on ”lempikanava” ja se on vain merkittävämmässä asemassa kuin muut kanavat. Mitään selkeää yksiselitteistä syytä ei ole sille, miksi jokin kanava muuttuu lempikanavaksi. Sitä ei voida selittää perinnöllisyystekijöillä eikä kasvatuksella.
Sisäinen ja ulkoinen maailma
Ihmisten tapa hahmottaa maailmaa voidaan karkeasti jakaa 2 osaan
• ulkoinen kaksisuuntainen viestintä (sekä vastaanottaminen että lähettäminen)
• sisäinen tapa ajatella ja käsitellä asioita
Hyvän vuorovaikutuksen luominen edellyttää oman ja vastaanottajan viestintäkanavan huomioimista ja siihen menemistä sekä taitoa kulkea itselle erilaisessa maailmassa. Vastaanottajan kanavalla saadaan tarvittaessa syntymään kontakti, yhteisymmärrys ja luottamus.
Jokainen meistä on koko ajan sekä vastaanotin että lähetin. Me ilmaisemme usein tietämättämme oman lempikanavamme hyvin selkeästi ja se voidaan yleensä helposti tunnistaa. Näitä viestintäkanavia ovat karkeasti seuraavat:
Visuaalinen (V)
Visuaalisessa kanavasa henkilöt ajattelevat ottavat informaation vastaan silmillään. He ajattelevat ja käsittelevät maailmaa kuvina ikään kuin valokuvina tai filmeinä. Omassa puheessaan he käyttävät mielellään verbejä (teonsanoja) kuten näyttää, silmäillä, valkenee, hahmottaa, kuvitella, näyttävä jne.
Kinesteettinen (K)
Kinesteettisessä maailmassa henkilö saa informaation liikkumalla, käsillä, koskettelemalla. He tarvitsevat liikettä ja aktiivista tekemistä. Heidän huomionsa on kehon aistimuksissa, liikkeessä ja kosketuksessa. Kinesteettisyydessä voidaan erottaa ainakin kahdenlaista päälinjaa eli kinesteettinen, joille fyysinen tekeminen on tärkeintä ja tunnekinesteettinen, joille tunnekokemukset ja ilmapiiri ovat tärkeitä. Näistä tunnekinesteettinen on usein merkittävämpää.
Auditiivinen (A)
Auditiivinen maailma on äänien maailma. Sen pääväyliä ovat kuuleminen ja puhuminen. Auditiivisessa maailmassa henkilöt ajattelevat usein asioita ääninä ja sisäisenä puheena. He kiinnittävät huomionsa puheeseen, äänenpainoihin ja muistavat myös jälkeenpäin, mitä joku on sanonut.
Auditiivisessa maailmassa myös hiljaisuus on merkityksellinen ääni, jota he arvostavat. Äänettömyydellä heitä ei voi painostaa eikä hoputtaa esimerkkisi päätöksiin kovinkaan helposti.
Loogisjärkevä (Ad)
Auditiivisen viestintäkanavan erityispiirre on loogisjärkevä, josta käytetään myös nimitystä Ad (Audit-Digital). Tälle tyypille on ominaista faktat, taustat ja asioihin liittyvät teoriat ja tutkimustulokset. Heillä on yksityiskohtainen ja rakenteellinen tapa tarkastella asioita. Yhteistyön syntymiseksi he tarvitsevat tätä tarkastelutapaa myös muilta. Kaikkien asioiden ja mielipiteiden tulee olla perusteltuja.
Haaste ja mahdollisuus
Haasteen muodostaa se, että jos itse edustaa vahvasti jotakin viestintäkanavaa (peräti identiteettitasolla) ja se eroaa muista, aitoa kontaktia tai luottamusta on vaikeaa saada syntymään.
Ihmiset hakevat tietämättään ympäriltään samankaltaisuutta. Silloin ihminen on kohdattava hänen omassa maailmassaan jollakin tavalla. Hyvässä vuorovaikutuksessa on tärkeää osata ”liikkua” muiden erilaisessa maailmassa, vaikka se olisi itselle hyvinkin vieras.
Jokin tietty erilaisuuspiirre ei ole meillä vakio, vaikka näin helposti uskotaan. Joissakin tilanteissa nousee joku muu erilaisuus hallitsevaksi. Tämä tapahtuu erityisesti painetilanteessa (vahvat tunteet) ja silloin tämä erilaisuuden piirre alkaa korostua. Joskus nämä muuttuvat erilaisiksi jopa täysin vastakohdakseen verrattuna normaaliin käyttäytymiseen. Esimerkiksi hiljainen henkilö muuttuu ärhenteleväksi tai rauhallinen henkilö alkaa liikkua aktiivisesti esimerkiksi kävellä, suurten linjojen sijaan henkilö tarrautuu vain yksityiskohtiin jne.
Hyvän yhteyden syntymiseksi on tärkeää, että osaat ja haluat liikkua erilaisessa maailmassa. Tämä taitohan meillä on jo valmiina.
Haluatko tunnistaa oman viestintäkanavasi?
Hyvän yhteyden muodostuminen alkaa itsetuntemuksesta. Kun tiedät oman lempikanavasi, osaat mukautua paremmin myös muiden maailmaan. Meillähän on valmiina kaikki erilaisuuden kanavat jolloin erilaisen kanavan käyttäminen ei ole vierasta..
Tilaa maksuton SelinSelin® Viestinnän kanavakysymyksiä - testi tästä linkistä
Saat selville oman lempikanavasi – ja voit pyytää myös ystäväsi tai kumppanisi tekemään saman. Tulokset voivat yllättää ja auttaa ymmärtämään, miksi jotkin asiat sujuvat helposti ja toiset eivät.
Kun kiinnostuit, ota yhteyttä!
Jarmo Selin
p. 0500 710 376
Liikkeenjohdon konsultti,
valmentaja, Coach
NLP Trainer



